Summa sidvisningar

torsdag 5 januari 2012

Hallen och fåtöljen!

Hallen är klar bortsett från några detaljer och målning under trappan. Under trappan kan vi inte måla förrän veden vi förvarar där är slut. Så det blir att vänta till våren med det.


Bilder på hallens ansiktslyft!
Vi börjar från början....


Först gör vi hallen riktigt ful.
Här har vi slipat golvet första slipningen och rivit tapeter.
Panelen är målad i en ljust grå färg. 
 Yngsta sonens konst som funnits till beskådning på en av dörrarna i några år kommer tyvärr försvinna när dörrarna målas. Lite synd tycker jag!
 Dörrarna blir vita och fina! I hallen finns sex stycken spegeldörrar. Lite petiga att måla de första men sen flyter det på.
 Murstocken ska målas vit.
 Trappan ska målas vit och stegen målas i samma gråblå färg som golvet.
För att vi ska kunna använda trappan under målningsarbetet målas vart annat trappsteg i taget.
Man får dock ta stora kliv men det funkar. Det är jobbigast att gå nerför! 
 Tapeterna är uppsatta.
Bröstpanellisten sätts på plats.
 Bara lite finjustering kvar. Dörrarna har fått nya passande handtag.
Dynor och stol i samma tyg.

 Trappan med garderob och vedförvaring under. Från början var det en hundkoja som våran förra hund stortrivdes i. Våran St Bernhard som bor här nu ville inte sova där så veden fick den platsen.

 Mysigt att tända ljusen i lyktorna. Vi letade länge innan vi hittade en som vi ville ha. Vi hittade en fin dagen innan jag fyllde år. Det är den vita till höger.
Sen kom grannen med ett jättestort paket till mig. I paketet fanns denna stora lykta! (till vänster)
Gissa om jag blev glad
Vi är jättenöjda med vår nya ljusa hall. Så roligt att det blev klart innan födelsedagskalaset och jul.




Arbetet med min gamla fåtölj fortskrider....
 Många nålar blir det!

 Nu är det baksidans tur.

2 kommentarer:

  1. Så vackert det blir! Nu blev jag riktigt inspirerad. Vi bor också i ett "stort gammalt hus" - det mesta är omskött redan men inte som vi vill ha det .det är skönt att släppa in ljuset. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar igen! Ja, kanske behöver man, efter att man bott in sig, ändra lite och göra det till sitt eget. Hade lite av de känslor du skrev om (att inte riktigt veta om man trivdes i huset) för några år sedan. Men nu när vi grejsat och pysslat så mycket här, både inne och i trädgården så kan jag absolut inte tänka mig ett annat hus. Om jag någon gång ska flytta så vill jag flytta med mig huset och hela byn. :) Det som saknas här är vatten som fanns där jag växte upp och flyttade ifrån för 15 år sedan.

      Radera