Summa sidvisningar

måndag 9 januari 2012

Frökatalogen är här!

Frökatalogen från Impecta har dimpt ner i brevlådan.
Jag sitter och tittar efter vad jag "måste" ha i år. Förra året sådde jag mängder med perenner så dem behöver jag inte så i år igen. Jag längtar efter att få börja så NÅGOT litet redan nu. Plocka fram sålådorna och fylla dem med jord. Skriva små ettiketter med alla sortnamn och peta ner små fröer. Sen tittar jag efter IFALL det kommit upp någon liten planta, varje gång jag går förbi sålådorna (fast jag vet att det tar minst några dagar från sådd till de kommer upp).


Morötter vill jag ha många rader av. Både de vanliga orange och Harlekin som är som en överraskning varje gång man skördar eftersom man inte vet vilken färg man får upp. Det finns både orange, purpur, gula och vita.




Rödbetor, grönkål, blomkål. broccoli, Borlottiböna, svartböna, Pintoböna, pumpor, potatis, sallat (många olika sorter) dill, persilja, sparris, mangold, palsternacka purjolök osv osv. Vi har tio lådor i grönsakslandet som är 100 x 180 cm och de kommer inte räcka. Måste göra i ordning några fler lådor på ett annat ställe i trädgården. Jag vill börja NUUU!
Jag vill ha många vanliga grönsakssorter fast i ovanliga varianter. Grönsaker med mycket färg som man blir glad av.
Kolla bara:
Sallat
 mangold
 Sallat
 Kål
 Rödbetor
 Morot
 Broccoli
 Solrosor är ju inga grönsaker men så fina!

Suck! Ja, det var till grönsakslandet det. Så är det alla blommor kvar att välja bland.....  Ska nog titta på dem i katalogen nu.
Vad härligt att det bara är januari ännu och hela våren framför oss. Nu kan man njuta av att längta och inte bara längta efter att njuta!
GOTT!
Nä, nu till frökatalogen!

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar