Summa sidvisningar

måndag 16 januari 2012

Tovade vantar och tofflor

Nu har jag provat att tova vantar och tofflor. Riktigt roligt är det. Tofflorna försvann innan jag hann fota dem. Jag gjorde två par. Mina två stora killar promenerade iväg med varsitt par så dem får jag fota vid ett annat tillfälle. Här är vantarna:



De är tjocka och varma kan jag lova. Nästa gång tar jag nog tunnare med ull. Jag tänker att jag ska brodera lite på dem. Älskar mörkrött och grått ihop så jag ska bara hitta bra garn i rätt röda färg. Kanske lite mörkgrått och blått också? kedjestygn och någon blomma kanske. Får se vad det blir när jag sätter igång med det. Händerna brukar komma på hur det ska vara när man väl sitter där med projektet framför sig.

Så här gjorde jag:

Jag ritade av min hand på en bit bubbelplast, fast mallen gjorde jag mycket större än handen. (det krymper ca 30 %). Sen la jag ut ull efter mallen på dess båda sidor och vek över det som var utanför till andra sidan. Dränkte med varmt såpvatten och tryckte till så all ull blev blöt och luften i ullen försvann. Sedan gnuggade jag med mjuka cirkelrörelser tills det började filta och hålla ihop. Så klippte jag upp vid handlederna och tog ut plastmallen som var inuti och fortsatte att hälla på varmt såpvatten medan jag tovade. Efter en stund höll de ihop så bra att jag kunde börja bli lite mer hårdhänt. Man kan använda sig av en valkbräda eller en gammaldags tvättbräda och gnugga mot. Jag har ingen sådan så jag tog mitt grillgaller (helt rent så klart) och gnuggade mot. Man tager ju vad man haver :). Under tiden så ser man till att vantarna håller formen och tovar lite här och där. Bästa sättet att få bra form är att ha dem på sig och gnugga och tova som om man smörjer in händerna lite hårdhänt med handkräm.

Jag gjorde likadant med tofflorna fast första paret testade jag att tova det sista i maskin. De blev dock lite väl tovade så det var nästan så de inte passade min 16-årings små 45or. Vi drog och slet i dem lite och till slut så fick han på sig dem. Ska göra ett par andra till honom som inte får krympa så mycket. Så kan jag ta de andra till mig själv. På par nr två så har sonen beställt moccasulor undertill för att de inte ska bli så halkiga. Kan vara bra att tänka på, speciellt om man ska gå i målade trappor som här. :)

Har även fått en beställning på ett par tofflor av sambon så det blir nästa tovningsuppgift. Det är så kul att det funkar! Har ju inte gått någon kurs än och får helt enkelt testa mig fram.

Jag behöver mer ull! Eller några får! Nån dag vill jag ha en liten gård med egna får. En annan dag!

Ha det gott!
Maria

2 kommentarer:

  1. Hej!
    tack för kommentaren på bloggen! :-) du är så välkommen att läsa så mycket du vill.
    vad duktig du är på att tova!! vantarna är kanonfina! Jag drömmer om att lära mig tova ordentligt, har mest tovat "pumlor" (julgranskulor).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket själv! Javisst vore det kul att lära sig. Av någon som har hållt på ett tag och kan dela med sig av sina kunskaper. Tills dess så är det bara att prova själv och det kan ju inte bli värre än katastrof. :) Så då fick jag lära mig ett nytt ord då! Pumlor! Mycket roligare ord än "julgranskulor".
      Maria

      Radera