Summa sidvisningar

fredag 21 februari 2014

Spinner vidare!

Jag har fortsatt med spinnandet och har virkat en sjal till min mamma av senaste garnet. Jag köpte underbar merinoull av en tjej i Australien som jag känner till via en spinnargrupp jag är med i. Hon har mulesingfria får (http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djurvanlig-konsument/ull )  och det är väldigt viktigt för mig, att djuren som ullen kommer från, mår bra.

Ullen var lite bråkig att få ren men skam den som ger sig. Det var värt allt jobb för garnet är supermjukt.
Så här såg den ut när den kom:

 
Så här såg den ut när den var tvättad och kammad. Mjuka moln:
 
 
Och så här som garn och som virkad sjal:
 

 
 
Garnet jag virkat av är tretrådigt och garnet i härvan är tvåtrådigt. Supersoft. Nästa gång jag spinner av merinoull ska jag bara göra tvåtrådigt och ha lite mer snodd i tråden. Jag tycker det blev bäst. Dessutom kom glansen fram mer med mera snodd och ullen lämpar sig, enligt mitt tycke, väldigt bra till tunna sjalgarner.
Jag har blött upp sjalen nu och lagt den på blockning/spänt upp den, för att den ska få sin bästa form.
 
 
Nu håller jag på och spinner av en ull som kommer från NKS lamm. Jag har köpt en hel fäll (all avklippt ull från samma får bortsett från det som rensats bort) Tror det var ca 1 kg.
Jag har sorterat upp den i de fem olika färgnyanser som den har. Spinner varje nyans för sig men har inte bestämt ännu hur jag ska tvinna ihop tråden. Antingen den ljusaste ihop med den mörkaste som tonar ut i mellanfärgen för att sedan gå över till mörkast och ljusast igen. Eller som jag tänkte från början att tvinna alla toner för sig så det går från ljusast till mörkast. Men det har jag tid att fundera på för det är många meter kvar tills all ull är färdigspunnen. Har spunnit ungefär halva fällen nu.
 
 
Igår startade vi ett experiment här hemma. Jag säger inte mer än så och kanske kan ni klura ut vad det handlar om med hjälp av bilden. Fast man ser inte så mycket :) Katten Chi-Chi vaktar!
Fortsättning följer......
 
 
Kram på er
/Maria
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar