Summa sidvisningar

lördag 14 juli 2012

Frukostjordgubbarnas är snart förbi

Varje sommar under jordgubbssäsongen äter jag flingor med jordgubbar och mjölk. Varje morgon. Idag när jag var ute på min lilla plockrunda så märkte jag att det inte blev så stor skörd och det är inte jättemånga kart heller. Det betyder att årets "frukost med flingor, jordgubbar och mjölk-säsong" strax är över. Bara att acceptera att jag måste äta vanlig tråkig frukost snart igen. För det är inte samma sak med köpta jordgubbar eller frysta. Nä, då väntar jag hellre till nästa års säsong och passar på att njuta extra av de "gubbar" som finns kvar. Och ser fram emot att plocka fram de jordgubbar som ligger i frysen och blivit över varje dag efter att familjen ätit sig nöjda. Av de frysta ska jag göra saft. Det är så gott med hemmagjord saft. I förrgår kokade jag svartvinbärssaft. Har bara tre buskar men det blev i alla fall fyra och en halv liter. Gott!

Idag är jag alldeles ledig och har inget inbokat och tänker ta dagen som den kommer. Har tovat lite ullvättar under förmiddagen och det blir nog mer tovning innan dagen är slut. Kanske en tur till skogen med svampkorgen. Fast det är roligare när sambon är ledig och kan följa med.

Igår provade vi att gjuta ett rabarberblad i betong till fågelbad och vattenblänk. Ska bli spännande om ett par dagar när vi kan vända på det och se hur det blev. Hoppas, hoppas att det funkade. Vill ha flera i trädgården till alla småfåglar som vill bada. Även några mindre som insekter och fjärilar kan dricka ur när de är törstiga.

Nu ska jag dricka kaffe i trädgården och njuta av att vara ledig och barnledig och få göra precis som jag vill. -Hela dagen.

Kramar
/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar