Summa sidvisningar

tisdag 11 november 2014

Tovade Vättar och Tomtar

Nu har några nya vättar flyttat. Dessa tre skulle bo i lite mer snörika trakter längre upp i landet. Där tror jag de kommer att trivas.
Den stora vita blev jag så kär i och har beslutat mig för att tova en till som får bo hemma hos oss.
Konstigt nog har jag bara en enda vätte hemma.  Det är den allra första jag gjorde. Den är jättestor och bor i hallen.

Förra helgen var jag i Alingsåstrakten och hämtade helt underbar ull. Det är från den ullen som de tre senaste vättarna fått kläder hår och skägg. Den är underbar att jobba med och fingrarna vill bara fortsätta känna.
Jag håller på och sorterar ut de vackraste lockarna och gör små knippen som jag binder ihop. Sen ska de bada varsamt och läggas på tork. Sen är de klara för att pryda nya vättar.

Jag har även fått låna en liten handvevad kardmaskin för att kunna använda ullen jag köper som kommer från får som jag hälsat på och som jag vet har det bra.
Det går mycket smidigare än att karda med handkardor.
När jag spinner trivs jag dock bäst med den handkardade ullen fortfarande.

Nu ska jag fortsätta sortera lockar en stund innan det är dags att sova. I morgon ska jag klippa mamma kanin. Och så ska jag fortsätta sticka på min sjal.
Ha det så gott alla bloggläsare!
/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar